Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, tom 3

Trzeci tom publikacji “Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie” powstał w ramach wieloetapowego projektu, realizowanego od kilku lat w Zbiorach Fonograficznych IS PAN. Publikacja jest zbiorem studiów i artykułów dotyczących digitalizowanych w ramach projektu zewnętrznych kolekcji nagraniowych. Poszczególne teksty omawiają m.in. nagrań Adolfa Dygacza, kolekcji nagraniowej Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu i in.), zawiera też opisy nagrań zgromadzonych w Archiwum Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, czy teksty poświęcone problemom archiwizacji, digitalizacji, ochrony i udostępniania zbiorów.

Wybrane kolekcje nagrań archiwalnych:

1. Jolanta Dragan
Folklor muzyczny w muzealnych archiwach na przykładzie Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej

Kolekcje nagrań opracowane w cyfrowym repozytorium:

1. Ewelina Grygier
Antoni Janiszewski i kolekcja nagraniowa Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu
2. Agata Krajewska-Mikosz
Etnomuzykologiczna kolekcja Adolfa Dygacza – wstępne podsumowanie projektu digitalizacyjnego (2024)
3. Agata Kusto
Włodzimierz Dębski (1922-1998) – kolekcjoner i badacz lubelskiego folkloru muzycznego

Wybrane zagadnienia pozyskiwania, opracowania, archiwizacji, digitalizacji, udostępniania i wykorzystania nagrań:

1. Weronika Grozdew-Kołacińska
Repozytorim muzyczne Etnofon jako narzędzie dydaktyki akademickiej i źródło inspiracji dla prac studentów Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie – komunikat
2. Aleksandra Wołoszyn-Banaś
Samorządowy Ośrodek Kultury w Jarczowie, Gminny Ośrodek Kultury w Narolu. Nagrania dokumentalne jako źródło wiedzy w pracy z zespołami regionalnymi

3. Aneta Franc
Znaczenie badań archiwalnych w opracowaniu biogramów twórców ludowych na przykładzie gminy Odolanów
4. Arleta Nawrocka-Wysocka
Drugie życie melodii kaliskich. Rola nagrań archiwalnych w pielęgnowaniu muzycznych tradycji regionu
5. Magdalena Dąbek
Ulma, Kochmański, Tejchma i inni. Muzyka i pieśni dawnej Markowej w kontekście współczesnych praktyk. Podsumowanie badań terenowych prowadzonych w latach 2022-2024
6. Bożena Muszkalska
Dźwięk i audiosfera jako przedmiot badań (etno)muzykologów
7. Anna Rutkowska
Syndrom lepkiej taśmy – studium przypadku

Ekskurs międzynarodowy:

1. Iryna Dovhaliuk
Dziedzictwo fonograficzne folklorystów ukraińskich. Metodologia badań, zbiory.
2. Iryna Kłymenko
Nagrania archiwalne i metody pracy z nimi w procesie mapowania melodii (z doświadczeń tworzenia Atlasu melodii obrzędowych Ukraińców w kontekście słowiańsko-bałtyckim)

Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, tom 3,
red. Jacek P. Jackowski,
Warszawa 2024, Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Instytut Sztuki PAN