Etap X
W ramach dziesiątego etapu projektu kontynuowano prace nad już zagregowanymi kolekcjami a także wzbogacono repozytorium Etnofon o nowe kolekcje nagrań:
►nagrania ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN (kontynuacja prac nad nagraniami dźwiękowymi, audiowizualnymi oraz materiałami towarzyszącymi nagraniom);
►nagrania pochodzące z Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego w Instytucie Muzykologii KUL. W 2024 r., po zakończeniu prac nad zespołem archiwalnym nagrań na taśmach magnetycznych szpulowych, dokonano cyfryzacji i identyfikacji zasobu kaset magnetofonowych z KUL – głównie nagrania terenowe do prac magisterskich (obecnie zdigitalizowany i opracowany w ramach projektu zbiór liczy 210 nośników z czego w 2024 r. zdigitalizowano 20 nośników);
► zakończono kolejny etap prac nad zbiorem nagrań Pracowni Etnolingwistycznej im. Jerzego Bartmińskiego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (obecnie zdigitalizowany i opracowany zbiór liczy 110 nośników z czego w 2024 r. opracowano 20 nośników, 525 utworów);
► kontynuowano prace na materiałach z kolekcji nagrań dokumentalnych dokonanych na Podhalu przez dra hab. Tomasza Nowaka (obecnie zdigitalizowany i opracowywany zbiór liczy 15 nośników);
► przyjęto w depozyt do Zbiorów i rozpoczęto prace nad nową kolekcją nagrań dokumentalnych z Południowego Podlasia autorstwa Anieli Halczuk (20 kaset magnetofonowych)
► Wprowadzono do repozytorium nowa kolekcję nagrań ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Łukowie (depozyt w IS PAN, 16 taśm magnetycznych, 230 utworów);
► Wprowadzono do repozytorium nowa kolekcję nagrań ze zbiorów Muzeum Wsi Lubelskiej (20 taśm magnetycznych, ok. 1750 utworów utworów);
► kontynuowano prace nad szczegółową deskrypcją nagrań z kolekcji Muzeum Etnograficznego im. F. Kotuli w Rzeszowie w zakresie opisu proweniencji regionalnej nagranych wykonań utworów;
Rekordy w bazie danych dotyczące poszczególnych utworów zostały wzbogacone o grafikę – transkrypcje muzyczne i tekstowe utworów (Kaszuby – transkrypcje z serii wydawniczej Polska Pieśń i Muzyka Ludowa oraz Rzeszowskie, Podhale, Krakowskie, Kurpie) oraz transkrypcje tekstowe a także o fotografie oryginalnych nośników i dokumentacji do nagrań (w szczególności dla części zbiorów opracowywanych w 2024 r. : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracownia Etnolingwistyczna im. Jerzego Bartmińskiego; Muzeum Wsi Lubelskiej; Muzeum Regionalne w Łukowie. Przygotowano skany, zasygnowano i zmapowano w systemie listy nagrań (tzw. spikerki) i protokoły do kolejnych zespołów archiwalnych.


Zasób rejestru fotografii został również powiększony o kolejne cyfrowe obiekty fotografii i metadane do tych obiektów (fotografie archiwalne z lat 2002-2006)

W repozytorium opublikowano podstawowe metadane dotyczące wszystkich nagrań – także tych pozostających w różnym, czasem podstawowym stopniu opracowania, identyfikacji i opisu. Aktualnie to ok. 165 000 utworów zapisane na 7919 nośnikach. W repozytorium, w rejestrze Artystów (wykonawców) znajduje się 17 500 twórców ludowych (śpiewaków, instrumentalistów, informatorów) zaś w rejestrze miejsc 9000 miejscowości, w których dokonano nagrań bądź miejscu urodzenia lub zamieszkania wykonawców. W systemie zarchiwizowano ok. 5000 zdjęć współczesnych i historycznych z badań terenowych (wykonawcy, instrumenty, sytuacje obrzędowe, taniec, rękopisy itp.).
System prezentuje także materiały graficzne towarzyszące nagraniom: protokoły, spikerki, rękopiśmienne transkrypcje muzyczne i tekstowe, zdjęcia pudełek na nośniki i fotografie samych nośników. Obecnie to 107 834 cyfrowych plików graficznych (TIF, JPEG).
W repozytorium dostępne jest także 1 058 transkrypcji muzycznych ilustrujących nagrania opublikowane w serii Polska Pieśń i Muzyka Ludowa a także w innych zbiorach pieśni (np. wydawnictwo PWM). W ramach X etapu projektu kontynuowano kwerendy i badania terenowe. W 2024 r. zarejestrowano ogółem 1642 utwory. Materiał po rejestracji jest edytowany, opracowywany merytorycznie (identyfikacja, indeksacja, deskrypcja, mapping) i archiwizowany w repozytorium.
Repozytorium wzbogacono o nowy rejestr zawierający kategorie deskrypcyjne przeznaczone do tagowania utworów w zakresie funkcjonalno-gatunkowym.
