Trzeci tom książki Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne
W 2024 r. w ramach dziesiątego etapu projektu przygotowano i wydano kolejna książkę – trzeci tom z serii Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie. Studia pod red. Jacka Piotra Jackowskiego.


W książce opublikowano 13 tekstów, które zaprezentowano w czterech działach tematycznych:
Wstęp, dr Jacek Jackowski
1. Wybrane kolekcje nagrań archiwalnych
dr Jolanta Dragan (Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej). Folklor muzyczny w muzealnych archiwach na przykładzie Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej
2. Kolekcje nagrań opracowane w cyfrowym repozytorium Etnofon
dr Ewelina Grygier (Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii). Antoni Janiszewski i kolekcja nagraniowa Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu
dr Agata Krajewska-Mikosz (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii). Etnomuzykologiczna kolekcja Adolfa Dygacza – wstępne podsumowanie projektu digitalizacyjnego (2024)
dr Agata Kusto (Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie). Włodzimierz Dębski (1922-1998) – kolekcjoner i badacz lubelskiego folkloru muzycznego
3. Wybrane zagadnienia pozyskiwania, opracowania, archiwizacji, digitalizacji, udostępniania i wykorzystania nagrań
dr Weronika Grozdew-Kołacińska (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie). Repozytorium muzyczne Etnofon jako narzędzie dydaktyki akademickiej i źródło inspiracji dla prac studentów Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie – komunikat
Aleksandra Wołoszyn-Banaś (Samorządowy Ośrodek Kultury w Jarczowie, Gminny Ośrodek Kultury w Narolu). Nagrania dokumentalne jako źródło wiedzy w pracy z zespołami regionalnymi
dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii). Drugie życie melodii kaliskich. Rola nagrań archiwalnych w pielęgnowaniu muzycznych tradycji regionu
Aneta Franc (Urząd Miasta i Gminy Odolanów). Znaczenie badań archiwalnych w opracowaniu biogramów twórców ludowych na przykładzie gminy Odolanów
Magdalena Dąbek (Instytut Sztuki PAN, Zbiory Fonograficzne). Ulma, Kochmański, Tejchma i inni. Muzyka i pieśni dawnej Markowej w kontekście współczesnych praktyk. Podsumowanie badań terenowych prowadzonych w latach 2022-2024
prof. dr hab. Bożena Muszkalska (Uniwersytet Wrocławski, Instytut Muzykologii, Zakład Antropologii Muzycznej. Dźwięk i audiosfera jako przedmiot badań (etno)muzykologów)
Anna Rutkowska (Archiwum Polskiego Radia SA). Syndrom lepkiej taśmy – studium przypadku
4. Ekskurs międzynarodowy
prof. Iryna Dovhaliuk (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki). Dziedzictwo fonograficzne folklorystów ukraińskich. Metodologia badań, zbiory
prof. Iryna Kłymenko (Ukraińska Narodowa Akademia Muzyczna, Kijów). Nagrania archiwalne i metody pracy z nimi w procesie mapowania melodii (z doświadczeń tworzenia Atlasu melodii obrzędowych Ukraińców w kontekście słowiańsko-bałtyckim)