Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, tom 2
Jacek Jackowski (red.)Drugi tom publikacji “Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie” powstał w ramach wieloetapowego projektu, realizowanego od kilku lat w Zbiorach Fonograficznych IS PAN. Publikacja jest zbiorem studiów i artykułów dotyczących digitalizowanych w ramach projektu zewnętrznych kolekcji nagraniowych. Poszczególne teksty omawiają m.in. następujące zbiory etnofonograficzne: kolekcja nagrań archiwalnych muzyki tradycyjnej w Archiwum Radia Kielce, zbiory foniczne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego KUL, Archiwum Pracowni Badań nad Folklorem Muzeum Zamojskiego czy odnalezione niedawno wałki z przedwojennego Centralnego Archiwum Fonograficznego w Warszawie. Publikacja zawiera także teksty o tematyce ogólnej i poświęconej rekonstrukcji nagrań, a także artykuł o aspektach prawnych dziedzictwa etnofonograficznego.
Kliknij w wybrany artykuł, aby przejść do jego treści:
Wybrane kolekcje nagrań archiwalnych:
- dr Gabriela Gacek – Muzyka tradycyjna Dolnego Śląska lat 50. XX w. w nagraniach Józefa Majchrzaka
- dr Mariusz Pucia – Dźwiękowe przekazy opolskiej muzyki tradycyjnej w archiwach
- Leszek Ślusarski – Kolekcja nagrań archiwalnych muzyki tradycyjnej w Archiwum Radia Kielce: nagrania, muzycy, audycje
Wybrane problemy ochrony, archiwizacji, digitalizacji, opracowania, udostępniania i wykorzystania zbiorów:
- Magdalena Bill – Studium historyczno-problemowe o współpracy Archiwum Fonograficznego z Katedrą Reżyserii Muzycznej PWSM w Warszawie w zakresie rekonstrukcji wybranych nagrań
- Anna Rutkowska – Fonografia dla nauki – zarys problematyki
- Nicholas Ghazal i Jacek Jackowski – Polskie dziedzictwo etnofonograficzne w świetle obowiązujących przepisów prawa, czyli Janko Muzykant na wokandzie
Ekskurs międzynarodowy:
Kolekcje nagrań opracowane w ramach projektu Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne:
- Agnieszka Kostrzewa – Nieznane wałki Centralnego Archiwum Fonograficznego w Warszawie. Historia czterech nośników w świetle archiwaliów przechowywanych w Muzeum Etnograficznym w Toruniu
- dr Kinga Strycharz-Bogacz – Zbiory foniczne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego KUL – żywa tradycja jako zachowane dziedzictwo kulturowe oraz perspektywy badawcze
- Beata Maksymiuk-Pacek – Archiwizacja materiałów terenowych w Pracowni „Archiwum Etnolingwistyczne” UMCS i ich wykorzystanie do badań naukowych
- Katarzyna Wińska – Archiwum Pracowni Badań nad Folklorem Muzeum Zamojskiego. Spuścizna po Marcie Brzuskowskiej
- Anna Walkowiak – Prezentacja i opis zbioru etnomuzycznych nagrań dokumentalnych Radia Olsztyn zachowanych w Zbiorach Fonograficznych ISPAN
- dr Arleta Nawrocka-Wysocka – Charakterystyka etnomuzykologiczna źródeł fonicznych zachowanych w kolekcji nagraniowej Radia Olsztyn
- Angelika Magier – Charakterystyka zbioru etnomuzycznych nagrań dokumentalnych z prywatnej kolekcji Zespołu Śpiewaczego z Drelowa
- Ewelina Grygier – Nagrania Biesiady Folkloru Ziemi Kaliskiej (1996 r.) jako przykład współczesnej dokumentacji folkloru w kontekście scenicznym
Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, tom 2,
red. Jacek P. Jackowski,
Warszawa 2019, Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Instytut Sztuki PAN