Muzyka ocalona – Łowickie 1952-1959

Muzyka ocalona – Łowickie 1952-1959
Nagrania  archiwalne  tradycyjnej  muzyki  regionu  łowickiego

ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN
(vol. 2,  ISPAN CD 002, 2008 r. – pierwsze wyd., 2015 r. – drugie wyd.;

współpraca wydawnicza: Łowicki Ośrodek Kultury)
Płyta zajęła II miejsce w konkursie Polskiego Radia
Fonogram Źródeł 2009″

Muzyka ocalona – Łowickie 1952-1959 – płyta prezentuje pierwsze powojenne a zarazem najstarsze z zachowanych rejestracji fonograficznych tradycyjnej muzyki regionu łowickiego. Nagrań dokonały ekipy terenowe Państwowego Instytutu Sztuki podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (nagrania z 1952 r.) oraz studenci Muzykologii UW podczas obozu studenckiego zorganizowanego w Łowickiem i kierowanego przez Mariana Sobieskiego (nagrania z 1959 r.).

Nagrania prezentują tradycyjną muzykę regionu łowickiego sprzed okresu stylizacji. Na płycie znalazł się wybór nagrań archiwalnych tak dobrany, by ukazać różnorodność stylów wykonawczych i gatunków a zarazem ukazać historyczne brzmienie minionej już epoki muzycznej. Na krążku zaprezentowano tradycyjną muzykę instrumentalną (melodie taneczne: okrąglaki, oberki, kujawiaki, łowickie kujony a także marsze, melodie obrzędowe grane np. podczas wesela i melodie tańców-zabaw) w wykonaniu najstarszej utrwalonej w nagraniach archiwalnych generacji wiejskich skrzypków oraz harmonistów. Ci ostatni prezentują grę na rzadko już spotykanych instrumentach – harmonii dwurzędowej i trzyrzędowej.

Celowo zrezygnowano z nagrań kapel – taka bowiem forma muzykowania nadal utrzymuje się we wciąż żywej tradycji muzycznej regionu i jest dokumentowana. Ponadto nagrania skrzypków-solistów ukazały walory muzyczne dawnego stylu, bogatą ornamentykę, wariabilność w ogrywaniu melodii a nade wszystko niuanse w warstwie rytmicznej tak charakterystyczne przecież dla muzyki tego regionu.

Nagrania instrumentalne przeplatają bogaty wybór nagrań pieśni. Układ repertuaru na płycie odpowiada w pewnym sensie chronologii roku kalendarzowego i cyklu ludzkiego życia: narodziny, dzieciństwo, młodość, małżeństwo, praca, zabawa w końcu starość i śmierć. Mamy zatem pieśni dziecięce, kołysanki, pieśń sierocą, pieśni związane ze zwyczajami – szczególnie cenne nagrania wiosennych pieśni „koguciorzy”. Na płycie odnajdujemy również pieśni żniwne, zalotne, miłosne. Osobną grupę repertuaru stanowią obrzędowe pieśni weselne i szczególnie bogaty zbiór przyśpiewek łowickich.

Pewnym urozmaiceniem są unikatowe rejestracje przemowy (oracji) starosty weselnego zwanego w Łowickiem “dziewosłębem” oraz fragmenty relacji o przebiegu dawnego wesela łowickiego. Cenną pozycją są przyśpiewki tzw. „chrzcinowe”. Zawarty na płycie repertuar pieśniowy, utrwalony w autentycznej – a będącej obecnie w zaniku – gwarze łowickiej, uzupełniają przykłady pieśni dziadowskich i pieśni religijnych, z których jedna – rozpoczynająca płytę, jest wersją instrumentalną melodii pieśni maryjnej wykonanej przez ludowego skrzypka. Na terenie regionu łowickiego, pozostającego w historii przez wiele wieków własnością arcybiskupią i prymasowską (dobra kościelne) wytworzył się bowiem szczególny rodzaj ludowej pobożności. Płytę zamyka przemowa pogrzebowa oraz pieśń wykonywana podczas tzw. w Łowickiem „szarych nocy” – czuwania przy ciele zmarłego. Płyta jest pierwszą tego typu całościową publikacją ukazującą dźwiękowe dokumenty ludowej muzyki regionu łowickiego.

Opinia o płycie autorstwa prof. UW dr. hab. Piotra Dahliga:

„Płyta „Muzyka ocalona” przedstawia cząstkę zbioru nagrań muzyków i śpiewaków regionu łowickiego, dokonanych przez pracowników Instytutu Sztuki, Uniwersytetu Warszawskiego i studentów muzykologii w latach pięćdziesiątych XX w. (nagrań przechowywanych do dziś w tej instytucji) bezpośrednio w miejscach zamieszkania utrwalonych wykonawców. Jak spuścizna Kolberga przekazała nam w wersji drukowanej XIX-wieczny obraz swoistej kultury etnicznej na ziemiach polskich, tak zbiory fonograficzne IS PAN, PR i kilku placówek uniwersyteckich są dźwiękowym pomnikiem tych tradycji w XX w.

Płyta omawiana stanowi unikatowe ogniwo pośrednie między nurtami muzycznymi właściwymi dla czasów kolbergowskich a intensywnym ruchem regionalnym i folklorem tzw. stylizowanym w II połowie XX w.

Autor wyboru, J. P. Jackowski, skoncentrował się na uwydatnieniu indywidualnych osobowości w praktyce ludowej. Otrzymujemy zatem prawdziwe, bogate muzycznie i urozmaicone świadectwa „z pierwszej ręki” gry skrzypcowej, wyraziste wzory stylu regionalnego w śpiewie, jeszcze nietknięte wpływem scenicznych prezentacji folkloru, nadal „ciepłe” naturalnym środowiskiem śpiewu ludowego. Szeroki przekrój gatunków repertuaru instrumentalnego i tanecznego zapewnia płycie walory dydaktyczno-poznawcze, miłośnikom regionu daje poczucie „sedna” muzyki łowickiej, badaczom kultury – refleksję o przemianach, ale i „ocaleniu” dawnego obrazu muzyki dzięki technologii, zwłaszcza, że dążeniu do najlepszej retrospekcji i reprezentacji muzycznej towarzyszyły w produkcji tej płyty wysiłki ku wiernemu akustycznie przekazowi, swoistemu „urtextowi” dźwiękowemu. Wartość płyty podnosi wyczerpujące, fachowe opracowanie etnomuzykologiczne oraz atrakcyjna szata graficzna.

Podsumowując: „Muzyka ocalona” jest cenną antologią dźwiękową reprezentującą najdawniejszy możliwy do uchwycenia w XX w. obraz łowickiej tradycji muzycznej i stanowi bardzo ważne wydarzenie w dyskografii, będącej także medium dokumentacji etnograficznej.”

Warszawa, 5. II 2008
Prof. UW, dr hab. Piotr Dahlig

Posłuchaj utworów oraz zobacz booklet

  1. 1. Już od rana rozśpiewana Grzegorz Gać 1:02
  2. 2. Okrąglak Tomasz Latoszewski 1:02
  3. 3. uUśnijże my, uuśnij, albo my uurośnij Wiktoria Zbikowska 1:04
  4. 4. Baranek Franciszek Maradziecki 0:44
  5. 5. Ach mój Buoże, guody jidom Anna Wróbel 2:29
  6. 6. Trzej królowie przyjechali Zofia Jędrachowicz 0:26
  7. 7. Zydówecko, frajdo, pojedzies ty z nami Anna Wróbel 0:25
  8. 8. Skowronek Franciszek Maradziecki 0:47
  9. 9. W Wielki Czwartek, w Wielki Piątek Józefa Kapusta (zdomu Wasiota) 0:53
  10. 10. Oberek Jan Aleksandrowicz 1:10
  11. 11. Tam przy łące, przy zielionej Rozalia Kwiecińska 0:52
  12. 12. Niescęsna, niescęsna godzinecka była Rozalia Kwiecińska 1:02
  13. 13. Mazureczek Grzegorz Gać 1:02
  14. 14. A tu w tej chałupce są tu same głupce Rozalia Kwiecińska 0:32
  15. 15. Oberek Mieczysław Adamus 1:00
  16. 16. Powyndorwał owcarecek, owiecka jego Józefa Jańczak 0:16
  17. 17. Owczarek Franciszek Maradziecki 0:42
  18. 18. Oj, żebyście wiedzieli, a ludziska kochane Maria Tarka 0:19
  19. 19. Nasz Jagoda dobry pan wyjmie rubla i da nam Franciszek Jagoda 0:25
  20. 20. Oberek Józef Rosiński 0:39
  21. 21. Oberek Franciszek Jagoda 1:01
  22. 22. Posłuchojcie, proszę was, uo wojnie tureckiej Zofia Jędrachowicz 6:48
  23. 23. Śli dwaj dziadowie po uubity sosie Izydor Muras 1:45
  24. 24. Kujawiak Mieczysław Adamus 0:46
  25. 25. uOle, Małszyconka jedna, dale, Błędowionka druga Wiktoria Bura 0:24
  26. 26. Oj, siedzi puod kądzielom, a cuda się ji dziejom Izydor Muras 0:28
  27. 27. Oberek Grzegorz Gać 0:54
  28. 28. Chuodzieła dziewcyna puo wiśniowem sadku Wiktoria Bura 1:15
  29. 29. Kujawiak Grzegorz Gać 1:15
  30. 30. Hej, tam pod las zielenieńki Nieznany wykonawca 0:51
  31. 31. Zieliona rutka, jałowiec Anna Wróbel 0:58
  32. 32. Oberek Franciszek Maradziecki 1:02
  33. 33. Pomaliutku rozplietajcie Waleria Czubak 1:01
  34. 34. Marsz powitalny grany pannie młodej Tomasz Latoszewski 1:00
  35. 35. uUbiraj się moja najmilejsa, bo już cas Maria Brzozowska 1:00
  36. 36. Oj, wyjńdźze matulu z domu Józefa Jańczak 0:23
  37. 37. A wyleciał tyn ptasecek, a z tych prózek Józefa Jańczak 0:22
  38. 38. W imię uOjca i Syna i Ducha Świętego Jan Nowak 2:54
  39. 39. Marsz starodawny do kościoła Tomasz Latoszewski 0:48
  40. 40. Oj, batem konie, batem, ale niech się koła tocom Stanisława Maciągowska 0:32
  41. 41. Otwórzcie nam, pani matko, nowy dwór Marianna Nowak 1:08
  42. 42. Kiedy przyjechali, zagrali… Andrzej Bartłoszewski 0:28
  43. 43. Powolny Siano grabiła, proso wiązała Grzegorz Gać 0:47
  44. 44. Oberek Franciszek Maradziecki 1:06
  45. 45. Tu wesele, tu, da ji tu Waleria Czubak 0:14
  46. 46. Aj, stw u orzeł Pan Bóg żabę, a stw u orzał i bocióno Izydor Muras 0:10
  47. 47. Jestem sobie Chąśnioneczka Marianna Chlebna 0:12
  48. 48. Oj, śpiewała ja bym wam, a kiedy ni mam nuty Waleria Czubak 0:17
  49. 49. Jak chodzieła po jarmarku Waleria Czubak 0:27
  50. 50. Kujon Tomasz Latoszewski 1:13
  51. 51. Jak ja byłym kawal i erym, a miałem rózne smaty Wiktoria Zbikowska 0:21
  52. 52. Studzineczka cymborwano, kubełek nad niom Jan Jaski 0:23
  53. 53. Od Struginic do Wierznowic Urszula Wilk 0:16
  54. 54. Polka Józef Rosiński 1:06
  55. 55. Oji, śpiewam ja, ci śpiewam Aniela Kwiecińska 0:22
  56. 56. W Strugienicach dziołchy ładne Aniela Kwiecińska 0:24
  57. 57. Dawna melodia weselna Grzegorz Gać 1:10
  58. 58. Kujawiak od Buńków tzw. Sochaczewski Tomasz Latoszewski 0:50
  59. 59. A powiedzieli wesielni, ale że dzieuosłąb cielny Waleria Czubak 0:20
  60. 60. A ta nasza niewiasta, a ulepiono z ciasta Waleria Czubak 0:17
  61. 61. Oj, starszego drużbeczkę, a trzeba u uszanować Marianna Chlebna 0:19
  62. 62. Starszy drużba, chodźże do nas Waleria Czubak 0:15
  63. 63. Bądźże, druzbeczko, biysiadny Waleria Czubak 0:17
  64. 64. Do obiadu Franciszek Maradziecki 0:53
  65. 65. Prosieli nas na wesele, postawili nam kapusty Wiktoria Zbikowska 0:09
  66. 66. Oj, gorzały my się chce, a gorzały my dajcie Wiktoria Zbikowska 0:20
  67. 67. Wypieł, nic nie z u ostawieł Wykonawca nieznany 0:18
  68. 68. Do obiadu weselnego Franciszek Maradziecki 1:01
  69. 69. Oji, pada desc, al i e na wodzie się burzy Marianna Nowak 0:49
  70. 70. Oberek Franciszek Maradziecki 1:10
  71. 71. Ale, załózwa się, panie Janina Krawczyk 1:29
  72. 72. Dwa chleby złożone, obkręcone prześcieradłem… Andrzej Bartłoszewski 1:19
  73. 73. Nasz panowie chmurzy Władysława Warszawska 0:23
  74. 74. Oberek Mieczysław Adamus 1:11
  75. 75. A u usiońdźze, ty Marysiu, na dzieży Józefa Jańczak 0:19
  76. 76. Włosy moje, włosy, móle my wos jedzom Anna Wróbel 0:38
  77. 77. Dobranoc ci, panno młoda Marianna Nowak 1:07
  78. 78. Wyleciała spod kominka żabka Urszula Wilk 0:17
  79. 79. Oberek Józef Rosiński 1:09
  80. 80. A nasa Marysia na cepecek prosi Maria Brzozowska 0:34
  81. 81. Mazurek Grzegorz Gać 0:41
  82. 82. A dobry dzień pannie młody Franciszek Jagoda 0:36
  83. 83. Wesołego na drogę Franciszek Maradziecki 1:00
  84. 84. Oj, nieszczęśliwi chrzestni Stanisława Maciągowska 0:21
  85. 85. Aj, chrześni, moi chrześni (pieśń poprzedza zapowiedź Jadwigi Sobieskiej) Marianna Nowak 0:27
  86. 86. Aj, komusia komusi Marianna Nowak 0:13
  87. 87. Oberek Józef Rosiński 0:39
  88. 88. Gwiazdo ślicna wspaniała, Czynstochosko Maryja Franciszek Jagoda 0:24
  89. 89. Zgromadziliśmy się pod tą figurę krzyża… Jan Nowak 2:27
  90. 90. Witaj Janie z Boliesława Zofia Jędrachowicz 0:56