PROJEKT
Polska muzyka tradycyjna dziedzictwo fonograficzne
Etap „0”
Badania zwieńczone wydaniem książki: Jacek Piotr Jackowski: Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej i filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych, cz. 1 (przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej). Warszawa 2014: Instytut Sztuki PAN…
Dowiedz się więcejEtap I
Celem projektu było rozpoczęcie I etapu działań zmierzających do dokładnego określenia stanu zasobu i zachowania historycznego dziedzictwa fonograficznego polskiej muzyki tradycyjnej oraz jego zabezpieczenie, dokładne i systematyczne opracowanie.
Dowiedz się więcejDigitalizacja nagrań sprzed I wojny światowej i pierwsza płyta z serii “The Oldest Sounds Documents of Polish Traditional Music”
W 2015 r., po kilku latach kwerend i przygotowań zwieńczyliśmy naszą dotychczasową współpracę z Muzeum Tatrzańskim im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem digitalizacją nagrań…
Dowiedz się więcejI Konferencja Naukowa “Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne”
W ramach pierwszego etapu projektu zorganizowano konferencję „Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie”, w trakcie której referaty przedstawili specjaliści m.in. z różnych jednostek naukowych.
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap I) w mediach i literaturze
Elementem projektu Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne są także audycje poświęcone tematyce dziedzictwa etnofonograficznego…
Dowiedz się więcejEtap II
Celem drugiego etapu projektu była kontynuacja działań zmierzających do utworzenia jednego centralnego repozytorium cyfrowego nagrań archiwalnych polskiej muzyki tradycyjnej. Pod uwagę wzięte zostały zasoby kolejnych instytucji i kolekcji. Kontynuowano badania terenowe.
Dowiedz się więcejII Konferencja Naukowa “Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne”
Czynny udział w konferencji wzięli badacze m.in. z Narodowego Instytutu im. F. Chopina, Biblioteki Narodowej, Polskiego Radia, Archiwum PAN, Narodowego Archiwum Cyfrowego, a także z Instytutu Sztuki PAN.
Dowiedz się więcejBudujemy centralne repozytorium
W 2016 r. rozpoczęliśmy prace nad projektem i wdrażaniem nowego narzędzia informatycznego – dedykowanego nagraniom archiwalnym muzyki tradycyjnej cyfrowego repozytorium i aplikacji.
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap II) w mediach i literaturze
Audycje oraz artykuły opisujące działania podjęte podczas drugiego etapu projektu.
Dowiedz się więcejEtap III
Celem trzeciego etapu projektu była kontynuacja digitalizacji zabezpieczenia oraz udostępnienia nagrań. Dokonano digitalizacji najstarszej części kolekcji Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, a także zdigitalizowano kolekcje nagraniowe z kolekcji zewnętrznych.
Dowiedz się więcejPierwszy etap digitalizacji najstarszych nośników ze zbiorów IS PAN
Ze względu na specyfikę oryginalnych nośników – miękkich płyt typu Decelith i lakierowych płyt typu Pyral zapisanych tuż po zakończeniu II wojny światowej (pierwszych nagrań dokonano już w sierpniu 1945 r.) a także ze względu na wymagającą szczególnego podejścia merytoryczno-technologicznego…
Dowiedz się więcejDruga płyta z serii The Oldest Sounds Documents of Polish Traditional Music
Podczas realizacji projektu, we współpracy z Berliner Phonogramm-Archiv wydano płytę Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane.
Dowiedz się więcejPrezentacja projektu na konferencjach (2017 r.)
21 listopada 2017 r. na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbyła się VII Ogólnopolska Konferencja Fonotek Archiwizacja – ratunek dla zabytków fonograficznych, na której dr Jacek Jackowski przedstawił referat pt. Projekt „Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne”.
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap III) w mediach i literaturze
Audycje oraz artykuły o trzecim etapie projektu.
Dowiedz się więcejEtap IV
W ramach IV etapu projektu kontynuowano kwerendę i badanie stanu ilościowego i jakościowego dziedzictwa kulturowego jakim są archiwalne dokumentalne nagrania polskiej muzyki tradycyjnej. Doprowadzono do porozumienia kilkunastu instytucji, zbiorów, archiwów i kolekcji.
Dowiedz się więcejDrugi etap digitalizacji najstarszych nośników ze zbiorów IS PAN
W 2018 r. kontynuowaliśmy rozpoczęta w roku ubiegłym digitalizację oryginalnych historycznych nośników – miękkich płyt typu Decelith i lakierowych płyt typu Pyral zapisanych tuż po zakończeniu II wojny światowej.
Dowiedz się więcejOdnalezienie i digitalizacja trzech ocalałych przedwojennych wałków fonograficznych pochodzących z warszawskiego Centralnego Archiwum Fonograficznego
O tym, że w badaniach historycznych i poszukiwaniach pamiątek przeszłości nie można nigdy chyba postawić przysłowiowej „kropki nad i” przekonaliśmy się w 2018 r. Podczas, gdy kolekcja międzywojennego Centralnego Archiwum Fonograficznego opisana została w wielu źródłach jako doszczętnie zniszczona…
Dowiedz się więcejOdtworzenie najstarszego nagrania Mazurka Dąbrowskiego
W czwartym etapie projektu realizowanym w 2018 r. – a więc w 100-lecie odzyskania niepodległości, wśród digitalizowanych cymeliów znalazło się również jedno z najstarszych nagrań Mazurka Dąbrowskiego…
Dowiedz się więcejPrezentacja projektu na konferencjach i warsztatach (2018 r.)
Konferencjie i warszataty podczas których omówiono kolejny etap projektu „Polska Muzyka Tradycyjna ‐ Dziedzictwo Fonograficzne”.
Dowiedz się więcejFonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność
W dniach 25-26 września 2018 r. w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie odbyła się sesja naukowa zorganizowana z okazji sto czterdziestej rocznicy opatentowania fonografu przez Thomasa Alvę Edisona.
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap IV) w mediach i literaturze
Audycje oraz artykuły o czwartym etapie projektu.
Dowiedz się więcejEtap V
W piątym etapie projektu dokonano rozwoju jedynego i największego w kraju repozytorium nagrań dokumentalnych i archiwalnych polskiej muzyki tradycyjnej poprzez rozbudowę jego zawartości o kolejne zdigitalizowane kolekcje zewnętrzne, jak również zbiory własne.
Dowiedz się więcejO centralnym cyfrowym repozytorium nagrań archiwalnych muzyki tradycyjnej
W sieci ukazał się obszerny artykuł autorstwa Jacka Jackowskiego, Eweliny Grygier i Huberta Klekowicza…
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap V) w mediach i literaturze
O piątym etapie projektu “Polska muzyka tradycyjna” w artykułach i audycjach radiowych.
Dowiedz się więcejEtap VI
W ramach szóstego etapu projektu kontynuowano prace nad już zagregowanymi kolekcjami opracowań.
Dowiedz się więcejKonferencja Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne
Dnia 22 września 2020 r. w Bibliotece Wilanowskiej odbyła się konferencja „Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie” zorganizowana przez Zbiory Fonograficzne IS PAN.
Dowiedz się więcejDigitalizacja, archiwizacja, rekonstrukcja oraz datafikacja, indeksacja, deskrypcja, redakcja
Prowadzone w każdym etapie projektu pace przy zbiorach dokumentalnych nagrań muzyki tradycyjnej to zadania interdyscyplinarne, łączące problemy zarówno ze świata technologii…
Dowiedz się więcejOpisywanie nagrań archiwalnych muzyki tradycyjnej
Jednym z istotnych zadań realizowanych w ramach szóstego etapu projektu są prace nad tworzeniem przepisów (instrukcji) katalogowania i deskrypcji dokumentalnych nagrań muzyki tradycyjnej zarówno tych historycznych jak i rejestrowanych współcześnie. Prace te…
Dowiedz się więcejO naszych pracach w roku 2020 w mediach i literaturze
Audycje oraz artykuły o naszych działaniach w 2020 roku.
Dowiedz się więcejEtap VII
W ramach siódmego etapu projektu kontynuowano lub zakończono milowe etapy prac nad już zagregowanymi kolekcjami…
Dowiedz się więcejMuzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej – Konferencja online
W dniach 14-16 kwietnia odbbyła się Konferencja Naukowa “Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej” organizowana przez Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Dowiedz się więcejGeomapping informacji o nagraniach znajdujących się w cyfrowym repozytorium
W 2021 r. zakończyliśmy istotny etap prac związanych z geomappingiem. System Etnofon został wyposażony w dedykowaną, stworzoną w wyniku wnikliwych analiz zgromadzonego materiału i na potrzeby repozytorium bazę danych miejsc, która jest stale uzupełniana w miarę opracowywania nowych zasobów.
Dowiedz się więcejETNOFON: Kolejne płyty w wersji on-line na Etnofon.pl, nowa seria wydawnicza i repozytorium jako narzędzie badawcze
W 2021 r. został wydany album CD/DVD poświęcony tradycjom pogrzebowym w gminie Kadzidło na Kurpiach, który zapoczątkował nową serię wydawniczą IS PAN Contemporary Field Recordings, w ramach serii planujemy publikowanie dokumentów dźwiękowych nagrywanych współcześnie.
Dowiedz się więcejDziedzictwo etnofonograficzne a kwestie prawne
Jednym z głównych celów projektu Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie jest badanie aspektów prawnych związanych z udostępnianiem nagrań i tworzeniem współczesnej dokumentacji oraz wdrażanie wypracowanych rozwiązań w tym zakresie.
Dowiedz się więcejO naszych pracach w roku 2021 na konferencjach, w mediach i literaturze
Problematyka i zagadnienia stanowiące przedmiot badań i działań w ramach projektu Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie zostały w 2021 r. zaprezentowane przez kierownika projektu, dr. Jacka Jackowskiego na dwóch konferencjach krajowych oraz…
Dowiedz się więcejEtap VIII
W ramach ósmego etapu projektu kontynuowano lub zakończono milowe etapy prac nad już zagregowanymi kolekcjami…
Dowiedz się więcejWarsztaty, szkolenia, praktyki
7 lipca 2022 r. w Zbiorach Fonograficznych IS PAN odbyły się „Warsztaty archiwalno-biblioteczne” dla studentów Muzykologii UJ. Studencki krakowskiej uczelni pracowali również w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego…
Dowiedz się więcejEtnofon na międzynarodowej konferencji ICTM
International Council for Traditional Music to pozarządowa organizacja pozostająca pod patronatem UNESCO, skupiająca w swych strukturach etnomuzykologów i etnochoreologów z całego świata. Działając od 1947 r. stanowi najważniejszą na świecie organizację o charakterze naukowym, której celem…
Dowiedz się więcejWspółpraca międzynarodowa – Szwecja 2022
W listopadzie 2022 r. kierownik Zbiorów Fonograficznych IS PAN odbył kolejną wizytę w Sztokholmie w nowej siedzibie Svenskt Visarkiv – instytucji gromadzącej, archiwizującej i badającej materiały dotyczące muzyki ludowej Szwecji, jazzu i muzyki popularnej minionych pokoleń…
Dowiedz się więcejV konferencja Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne
W dniu 5 grudnia 2022 r. w sali im. S. Starzyńskiego Instytutu Sztuki PAN odbyła się piąta konferencja naukowa z cyklu “Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne”….
Dowiedz się więcejDARIAH.LAB 2021-2022
IS PAN od 2021 r. jest partnerem rozwojowego projektu Dariah.lab realizowanego przez największe konsorcjum humanistyczne w Polsce w celu zbudowania badawczej infrastruktury humanistyki cyfrowej Dariah.lab. Celem infrastruktury jest rozszerzenie zakresu prowadzonych w Polsce…
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap VIII) w roku 2022 na konferencjach, w mediach i literaturze
Elementem projektu Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne są także audycje poświęcone tematyce dziedzictwa etnofonograficznego…
Dowiedz się więcejEtap IX
W ramach dziewiątego etapu projektu kontynuowano lub zakończono milowe etapy prac nad już zagregowanymi kolekcjami…
Dowiedz się więcejEtnofon na międzynarodowej konferencji ESEM
European Seminar in Ethnomusicology (ESEM) zrzesza ponad 250 naukowców etnomuzykologów i badaczy kultur muzycznych z całego świata. Seminarium zostało założone w 1981 r. przez prof. Johna Blackinga. Dziś to, obok International Council for Traditional Music, najważniejsze naukowe i międzynarodowe…
Dowiedz się więcejWspółpraca międzynarodowa – Litwa 2023
W czerwcu 2023 r. dr Jacek Jackowski po raz kolejny odwiedził Instytut Liteskiej Literatury i Folkloru (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas)…
Dowiedz się więcejDARIAH.LAB 2021-2023
W 2023 r. zakończono trwający 2,5 roku projekt Dariah.lab. Celem projektu była budowa infrastruktury obejmującej narzędzia sprzętowe i programowe, wykorzystującej najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne oraz zintegrowane zasoby cyfrowe z różnych dziedzin humanistyki i nauk o sztuce…
Dowiedz się więcejETNOFON: Kolejna płyta w wersji on-line na Etnofon.pl już niebawem
W 2023 r. zakończyliśmy prace nad kolejnym wydawnictwem z serii IS PAN Folk Music Collecion. To już czternasty tom serii – dwupłytowy album CD poświęcony tradycjom muzycznym Lachów Szczyrzyckich…
Dowiedz się więcejO naszych pracach (etap IX) w roku 2023 na konferencjach, w mediach i literaturze
Projekt Etnofon został zaprezentowany w Palermo, 20 września 2023 r. podczas konferencji 38th European Seminar in Ethnomusicology (ESEM) w ramach panelu…
Dowiedz się więcej